Atlas correctie

De atlas is de bovenste halswervel. Bij een atlasbehandeling wordt de eerste cervicale wervel , 'de atlas genoemd, in optimale positie gezet ten opzichte van de nveede cervicale wervel, 'de draaier' genoemd, en het hoofd.

Bij veel mensen staat het hoofd in meer of minder mate asymmetrisch op de eerste halswervel (atlas). Dit kan veorzaakt zijn door manipulaties tijdens de geboorte, zoals bij navelstreng om de hals, tang- of zuignapverlossingen of latere trauma's zowel mechanisch als psychisch die reflectorisch een spier verdedigingsreactie hebben uitgelokt in de bovenste nekspieren Omdat deze spieren de rechtopstaande houding initieren en coordineren leiden kleine afwijkingen op dit hoge niveau tot compensatiehoudingen met extra spierspanning op meerdere plaatsen lager in het lichaam.

Afhankelijk van de emst van de scheefstand en de verergeringen door constitutie en trauma (hersenschudding Whiplash maar ook accumulerende stress) leiden deze extra spierspanningen tot min of meer uitgesproken klachten. Tevens wordt door scheefstand van de atlas een verkleining van de opening tussen de schedel en het ruggenmergkanaal veroorzaakt die dan verantwoordelijk is voor een toegenomen druk op de hersenvliezen en de wervelslagaders en een minder vlotte pulsatie van h. ruggenmergsvocht. Deze factoren kunnen een belangrijke rol spelen in meerdere types van hoofdpijn, irritatie van craniale zenuwen, ruggenmergprikkeling in de onderrug e.d.

Minimale scheefstand van de atlas kan voor onbalans en compensatiehoudingen in heflichaam zorgen. Er kunnen klachten ontstaan als hoofdpijn, migraine, nek- en schouderp, atlas draagt niet alleen de schedel maar speelt ook een centrale rol in de ophanging, balans en controle van de wervelkolom en het hele skelet Waardoor ook rugpijn, spit, hernia, scoliose, pijn in het heupgewricht, geblokkeerde ervelkolomzenuwen, kniepijn en beenlengte verschil door bekkenscheefstand, een gevolg kunnen zijn van een scheefstaande atlas. Ook duizeligheid, tinnitus en sinulklachten, schildklierklachten en kaak- en gebitsklachten gaan va, duidelijk verbeteren na deze behandeling.
Als de atlas zich weer in zijn optimale positie bevindt kan het lichamelijke evenwicht zich herstellen Een proces van zelfheling en regeneratie komt dan opgang. Na het verzetten van de atlas zullen ook andere natuurlijke geneeswijzen en therapieën effectiever zijn.