Guasha therapie

Guasha is al gedurende lange tijd een belangrijke behandeling in Zuid-Oost Azie.

Gua betekent "schrapen"of "baan strijken/ strokes". Dit strijken of schrapen wordt gedaan met een beschermende olie en een steen, meestal van Jade, op de huid.
Sha is een term die bloedstagnatie beschrijft in de oppervlakkige weefsels die zich ophoopt in de gebieden waar men stijfheid en pijn ervaart en waar afvalstoffen zich vastgezet hebben. Sha is ook de term voor kleine rode spots die te voorschijn kunnen komen na het toepassen van een Guasha behandeling.

Wanneer een Guasha behandeling is toegepast in gelijkmatige strokes kan sha te voorschijn komen als kleine rode spots. In een paar minuten vervagen deze rode spots in een roodachtige kleur. De sha verdwijnt geheel in twee of drie dagen na de behandeling. Het al of niet te voorschijn komen van sha de kleur en de tijd waarin de sha vervaagt kan belangrijke informatie geven over de conditie van een cliënt.

De voordelen van een Guasha behandeling zijn talrijk. Het verminderd spasme waardoor pijn en stijfheid veranderd en het bevorderd de normale circulatie van bloed en energie naar de spieren, bindweefsels en organen die direct onder het behandelde gebied liggen. De pijnvermindering duurt voort zelf na het geheel verdwijnen van de sha. Onderzoek heeft vastgesteld dat er een viervoudige toename is van de microcirculatie van oppervlakkige weefsels en dat het ontstekingen kan verminderen.

De cliënt ervaart onmiddellijke verandering in stijfheid en pijn en een toename van beweeglijkheid. Omdat Guasha zweten nabootst kan het helpen om koorts te verminderen. Guasha koelt een cliënt die zich te warm voelt en verwarmt een cliënt die zich koud voelt terwijl het spanning en opwinding verminderd. Guasha is geschikt voor alle ziekten waarbij pijn of ongemak aanwezig is, voor ademhalings- en verteringsproblemenem alle condities waarbij sha met de handen gevoeld kan worden in de vorm van verhardingen, korrels en spierknobbels in het weefsel.

Guasha wordt vaak in combinatie gegeven met accupunctuur en shiatsu.

De cliënt wordt aangeraden voor de behandeling geen zware maaltijd te gebruiken, het behandelde gebied te beschermen tegen wind, koude en directe zon tot dat de sha verdwenen is en geen douche te nemen binnen twee uur na de behandeling.
Drink na de behandeling veel water en eet sober.