Myofaciale meer info

Myofasciale Therapie of Triggerpunt Therapie is een vorm van behandelen van pijnen die hun oorzaak vinden in het niet goed functioneren van spieren. In deze spieren ontwikkelen zich pijnpunten of triggerpunten die pijnen veroorzaken met een specifieke locatie en uitstralingszone.

De gedachtegang die in deze methode wordt gehanteerd is niet nieuw. De oorsprong van de behandelingsmethode kunnen we reeds een 3000 jaar geleden terug vinden in het verre Oosten. Pijnen veroorzaakt door spieren werden toen al behandeld door middel van het aanprikken met naalden en/of manuele technieken. Dit zijn binnen de huidige behandeling nog steeds de twee pijlers waarop de therapie steunt. Het is pas halverwege de 20ste eeuw dat in de VS van Amerika wetenschappelijke studies gedaan werden naar deze triggerpunten en deze in kaart werden gebracht. De pijntrajecten vormen dan ook de sleutel tot een goede diagnose.

Opmerkelijk bij de ontwikkeling van triggerpunten (pijnpunten in spieren) is dat deze zich niet altijd ontwikkelen in de zone waar de pijn wordt beschreven. Meestal is het oorzakelijke pijnpunt te vinden in een spier op afstand van de klacht. Zo kan pijn aan de elleboog veroorzaakt worden door een triggerpunt in de grote borstspier of door ontwikkeling van een triggerpunt op het schouderblad veroorzaakt door een overbelasting. Of de bekende spanningshoofdpijn die zijn oorzaak heeft in de diepe kleine nekspieren ten gevolgen van stress of ongeval. Deze en andere pijnklachten, ongeacht de plaats op het lichaam, kunnen worden behandeld met een specifieke myofasciale behandeling wanneer de oorzaak in een of andere spierdysfunctie zit.

In onze huidige cultuur zijn we te gauw geneigd te geloven dat er iets is, 'als het bewezen kan worden' door röntgen-foto s, echografie, scans, bloedtesten e.d. Maar pijn is niet altijd zichtbaar te maken. Niemand kan zeggen dat hij nog nooit pijn gehad heeft. Pijn is een signaal. Het bewijst dat er ergens iets (eventueel tijdelijk) veranderd is aan het harmonisch evenwicht. De mens is meestal in staat om vanuit eigen kracht zijn balans te herstellen. Wanneer echter het lichaam zodanig verstoord wordt, door een af andere aandoening gepaard gaande met pijn, waarbij we als individu misschien niet sterk genoeg zijn om de balans- en daarmee de harmonie- in het lichaam te herstellen, dan kan er van buitenaf hulp nodig zijn. Zie ook: www.trigger.be