Shiatsu therapie

Shiatsu is van oorsprong een oosterse massage therapie.

Shi = vinger en atsu = druk.

De therapeut masseert dmkpunten/acuppressuurpunten, die op de meridianen (energiebanen) van het lichaam liggen. Elke meridiaan is gekoppeld aan een orgaan. Door het drukken van de punten op de meridianen, oefent de shiatsu therapeut invloed uit op de meridianen en op de organen die daarbij horen wordt door de behandelaar niet met spierkracht gewedd, maar wordt het eigen lichaamsgewicht gebruikt om druk uit te oefenen.

In de Shiatsu therapie wordt er naar meer dan alleen het lichaam gekeken. Behalve de fysieke kantvan de klacht. behandelen wordt er ook aan de mentale en emotionele kant aandacht gegeven. Belangrijk bij Shiatsu is dat het zelfgenezend en zelfsturend vermogen van de mens centraal staat. De Namikoshi Shiatsu is een Japanse stroming waarin oosterse en westerse de~ worden verenigd. De oosterse energetische denkwijze wordt gecombineerd met , anatomische en fysiologische kennis van het westen.

In de oosterse geneeskunde wordt ervan uitgegaan dat in een gezond lichaam de energie ongehinderd kan stromen. Het lichaam is dan in balans. Als de energie verstoord is. dan is het lichaam uit evenwicht en treden er klachten op.  Dit uit zich in ziekte, pijn en andere klachten. De verstoring kan verschillende oorzaken hebben. Een aantal voorbeelden van oorzaken: klimatologische invloeden, verwondingen. verkeerde voeding, langdurige psychische overbelasting, slecht functionerende organen, overmatig of verkeerd medicijngebruik. gevolgen van operatieve ingrepen, slechte houding, trauma's van lichamelijke en/of geestelijke aard.

Tijdens de start van een behandeling vindt eerst een intake plaats Hierin wordt de klacht besproken De therapeut stelt vervolgens samen met de client een behandelplan op

Shiatsu heeft een aantal belangrijke effecten op het lichaam. Het herstelt energie verstoringen, bevordert de circulatie van bloed en lymfe, maakt de huid en de spieren soepel, bevordert de spijsvertering...es, reguleert de kliersecretie, verbetert de functies van het zenuwstelsel, bevordert de ontpanning en herstelt het lichamelijk evenwicht Shiatsu werkt preventief, curatief en palliatief.

Veel voorkomende klachten waarvoor u bij een shiatsu therapeut terecht kunt:

• Klachten van het bewegingsapparaat
  • Klachten van arm, nek en schouder
  • Rugklachten
  • Allergische klachten
  • Hormonale klachten
  • Burnout / M.E. / fybrornyalgie
  • Hoofdpijn / migraine
  • Bloeddrukklachten
  • Spijsverteringsklachten
  • Ontspanning
  • Evenwichtsstoornissen